• Hoe verklein je nu de kans op een sportblessure?

    Je wilt graag sporten want dat is goed voor je lichaam, geest, ontwikkeling én je vindt het gezellig. Maar er is één vervelend bijkomstigheid hieraan: kans op een blessure! Kun je dit voorkomen? Nee, maar de kans óp kun je wel verkleinen. Hoe? Door de juiste kennis over de soorten blessures die bij je sport kunnen voorkomen en de juiste trainingsopbouw/oefeningen.
     
    Praktijk Fysiotherapie De Weijver wilt zich hier graag voor inzetten en de drempel voor sporters verlagen dat, als ze een blessure hebben, zich sneller voor fysiotherapie aanmelden. Onder leiding van fysiotherapeuten Rachel Appelman en Danieka Vlaar werd op donderdagavond 5 oktober, door middel van een powerpoint presentatie, informatie gegeven over schouder-, knie-, scheenbeen en enkelblessures. Hoe deze blessures kunnen ontstaan, hoe kun je dit voorkomen en wat moet je doen als je een blessure hebt. Veel blessures kun je voorkomen door een juiste trainingsopbouw waarbij je de trainingen rustig opbouwt naar intensieve trainingen met de juiste oefeningen.
     
    Deze clinic werd georganiseerd voor alle speelsters vanaf de C2, coaches en trainers. Het was opgebouwd in twee gedeelten; deel 1, het informatieve gedeelte in de kantine en het tweede gedeelte, de juiste trainingsoefeningen, in de sporthal.
     
    Het informatieve deel was best pittig maar ook voor velen herkenbaar. Iedereen heeft wel eens last van pijntjes. Nu kreeg je inzicht in hoe dit kan ontstaan, wat zijn de symptomen, had je dit wel of niet kunnen voorkomen en wat kun je eraan doen om het te verhelpen en voorkomen dat je er nog een keer last van krijgt.
    Het tweede gedeelte, in de sporthal, mocht iedereen aan de bak. Eerst de gebruikelijke warming-up en daarna dacht men dat je statisch moest rekken en strekken. Echter nu blijkt dat je dit pas aan het eind van de training/wedstrijd mag doen! Wanneer je dit ervoor doet staan je spieren al in een uitgerekte stand waarna er geen vering meer mogelijk is zoals bijvoorbeeld bij een sprongschot en wordt de kans op een spierletsel groter. Dit was een grote eye-opener voor iedereen. Na de warming-up gingen de speelsters eerst core-oefeningen doen. Niet altijd de leukste en lichtste oefeningen maar nu leerden ze ook waarom deze oefeningen zo belangrijk zijn. Hierna werd een circuit uitgezet met allerlei oefeningen voor de schouders, knieën en enkels. Vervolgens werd er nog een circuit uitgezet met explosieve oefeningen voor de schouders, knieën en enkels. Met als doel de banden, pezen en spieren sterker te maken om de kans op blessures te verkleinen. Een aantal herkenbare oefeningen maar ook nieuwe. Na al deze oefeningen ging men de cooling-down met statisch rekken en strekken uitvoeren en kon men nog vragen stellen.
     
    Het was een zeer informatieve avond waarbij veel nieuwe kennis werd opgedaan. Bedankt voor iedereen zijn aanwezigheid en enthousiaste deelname.
     
    Hierbij willen wij Rachel Appelman en Danieka Vlaar nogmaals bedanken voor hun enorme inzet en enthousiasme. Dat zij een clinic in elkaar zette die zowel voor de jeugd als oudere begrijpelijk en interessant was. Namens handbalvereniging Meteoor ontvingen zij een Ritualsbon voor hun inzet.