Dames 1 – Een live-verslag op verzoek

Zaanstreek 25 september 2016  26-9-2016

Je bent speelster van Meteoor Dames 1, je moet werken precies op het tijdstip dat jouw team moet spelen en je kan onmogelijk ruilen; wat doe je dan? Om toch het gevoel te hebben lekker met jouw teamgenoten te hebben gebald, vraag je om een live-verslag. Anouk, hier is ie speciaal voor jou!

Zaanstreek is voor ons een onbekende tegenstander en wij voor hen. Dat blijkt wel als de meiden zonder reserveshirts in Hoogwoud arriveren. Maar hulp is nabij. In mooie gele shirtjes met Meteoor-logo spelen de meiden uit de Zaan deze wedstrijd. Eén voordeel: Meteoor zal deze wedstrijd winnen!

Omdat Anouk ontbreekt en verschillende meiden terugkomen van een blessure/na een ziekte, wordt Kim na een korte trainingsperiode met spoed lid gemaakt, zodat ze mee kan spelen en we de wedstrijd met drie wissels kunnen starten.

De bank is deze wedstrijd bovendien uitgebreid met Kiki Schouten, onze pupil van de week.

Kiki mag het openingsschot op het doel van de tegenstander verrichten. Jammer voor haar dat de keepster haar schot ternauwernood kan keren.

Goed druk zetten van onze aanval zorgt dat Rianne uit kan halen vanaf de rechteropbouw:

1-0. Noortje verdedigt iets te hardhandig wat haar en gele kaart oplevert. Opnieuw zet onze aanval goed druk. Dit keer is het Sharon vanaf de linkeropbouw die succesvol is: 2-0. 3-0 en 4-0 komen op het conto van Ilse vanuit de rechterhoek. Ondanks dat onze verdediging lekker staat en ballen blokt, weet nr. 3 vanuit een sprong op de opbouw te scoren: 4-1. Loraine haalt uit vanaf de linkerhoek: 5-1. Daarna is het Larissa die zomaar door het midden van de verdediging kan gaan: 6-1. We beginnen deze wedstrijd gelukkig veel beter dan vorige week. Verkeerd verdediging zorgt dat de rechterhoek (nr. 4) vrij komt en scoort: 6-2. Ons antwoord komt ook vanaf de hoek, de linker wel te verstaan. Larissa zet goed druk, waardoor Shannen vrij komt en de bal bij de verste paal binnenschiet: 7-2. Zaanstreek mag een penalty nemen na foutief verdedigen (= geel) door Larissa. Oog in oog met Maxim faalt nr. 5 niet: 7-3. Het wordt tijd voor een systeem. 1-dubbel wordt ingezet. Ilse ziet echter meteen een gat en haalt hard uit in de bovenhoek: 8-3. Nr. 4 tekent voor haar tweede doelpunt vanuit de hoek: 8-4. Larissa gaat goed door vanaf de opbouw: 9-4. Dan ineens komt de cirkelloopster van de tegenpartij helemaal vrij te staan: 9-5. Maud scoort meteen vanaf de rechteropbouw 10-5. Noortje ontvangt haar tweede geel en mag even nadenken op de bank. Even later zit ook nr. 8 een twee minutenstraf uit en ontvangt nr. 4 geel. Dat is voor ons een sein om de turbo erop te zetten. Ilse vanuit een snelle aanval: 11-5. Shannen onderschept de bal en gaat samen met Noortje op de break. De laatste scoort 12-5. Opnieuw onderschept Shannen een bal. Deze keer maakt ze de break zelf mooi af met haar inmiddels beroemde lob: 13-5. Kim laat zien dat ze het nog niet verleerd is. Ze gooit een streep van de ene kant naar de andere kant van het veld precies in de handen van de weggesprinte Larissa, die vervolgens 14-5 scoort. Het laatste doelpunt voor de rust is van Ilse vanuit de rechterhoek: 15-5.

In de rust analyseren we wat goed en fout is. Als we het gevoel en het spel van de eerste helft vasthouden, dan is de tweede helft alleen een kwestie van uitspelen. Maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan.

Vlak na het begin van de tweede helft krijgen Ilse en een speelster van de tegenpartij 2 minuten van scheidsrechter Schuitemaker. Zaanstreek weet uit deze spelsituatie te scoren middels nr. 2: 15-6. Wanneer beide ploegen weer compleet zijn, kunnen wij niet in ons spel komen. Als een magneet worden we binnen de negen meter getrokken en lopen daar (op zijn Westfries) te prieken. Verdedigend staan we ook bij tijd en wijlen te stuntelen. Onze tegenstander krijgt wel grip op de wedstrijd. Het wordt 15-7 na een break van nr. 9 en 15-8 door nr. 5 vanaf de cirkel. Shannen is de volgende van ons team die een tijdstraf krijgt. We weten ons geen weg met de ondertalsituatie en beginnen nog slordiger te spelen, waardoor de bal wordt onderschept. De aansluitende break betekent dat onze voorsprong weer iets kleiner wordt: 15-9. Larissa geeft een “tegenstoot” en scoort vanaf de opbouw: 16-9. Een schot van nr. 6 vanuit de hoek rolt tussen Maxim haar been en de paal ongelukkigerwijs het doel in: 16-10. Nr. 13 trekt Loraine aan haar arm bij een doelschot, ontvangt (slechts) geel en wij krijgen een strafworp mee. Shannen schiet deze goed in: 17-10. Onoplettendheid in de verdediging van ons zorgt dat nr. 2 in het midden uit loop kan scoren: 17-11. Ook nr. 8 weet plots te scoren: 17-12. En als nr. 9 vanaf de cirkel 17-13 scoort staan we nog maar vier punten voor!! Dit laten we toch niet gebeuren?

Shannen benut onze tweede strafworp: 18-13. Nr. 4 weet heel diep vanuit de linkerhoek de bal achter Maxim te krijgen: 18-14. Rianne draait om haar as en haar directe tegenstander heeft het nakijken: 19-14. Een tweewissel in de rechterhoek zorgt dat voor het vijftiende doelpunt van Zaanstreek: 19-15. Nr. 4 herhaalt haar kunstje van een paar doelpunten terug: 19-16. Het verschil is nog maar drie punten. Gelukkig weten we ons hoofd koel te houden.

20-16: Sharon middels een mooi sprongschot vanaf de middenopbouw.

21-16: Larissa let goed op en verovert de bal op de helft van Zaanstreek en gaat alleen op de keepster af.

22-16: Larissa gaat op de break, staat stil (!) en knalt op doel.

Yes, onze derde overwinning is een feit. Positief is dat we, ondanks onze slechte tweede helft, toch bleven knokken met elkaar om deze wedstrijd te winnen.

Volgende week zondag 2 oktober naar Alkmaar tegen de jongste vereniging van Nederland: AenO. We beginnen om 13.15 uur op Sportcomplex Oosterhout aan de Vondelstraat.

Supporters zijn natuurlijk van harte welkom!

En hopelijk schakelen de meiden de magneet dan uit en handballen ze met de wip van ondergetekende.