Dames 1: Een onrustig begin van 2017

8 januari 2017 – St. George 1

2017 Een nieuw jaar, wat heeft dit voor ons in het verschiet?

De voorbereidende trainingsweek liep alles behalve gesmeerd. Zal dat mede de oorzaak zijn dat ons spel vandaag ver beneden ons niveau is of zullen het enkele de spanningen zijn die er op een of andere manier altijd zijn, wanneer wij tegen buurtverenigingen aan de bak moeten? Hoe het ook zij, we hebben vandaag ons in grote getale aanwezige publiek niet kunnen tonen waar het voor kwam: een partij mooi handbal. Een terugblik:

Vandaag staat de uitwedstrijd tegen St. George op het programma. Een uitwedstrijd in de Zwaluwenhal. Bij aankomst constateren we dat het licht brandt in de kantine van de zaterdagvereniging Zwaluwen ’30. We kunnen dus gewoon lekker starten met een gezamenlijk bakkie. Maar onze enthousiaste entree in de kantine wordt helaas wreed verstoord. Vriendelijk, doch dringend krijgen we te horen dat er een kerkdienst (?) bezig is en we onze heil ergens anders moeten zoeken. Samen met onze chauffeuses en vroeg afgereisde supporter nemen we plaats op de tribune. Een ander begin dan anders. Wanneer het tijd is om te verkleden en we aansluitend de speach van Gerbe krijgen, moeten we andermaal onze reguliere voorbereiding voor een competitiewedstrijd staken. Er is geen ruimte aanwezig om ons warm te lopen en een balletje te gooien. Dat wordt dus weer wachten…..

Maar dan is het eindelijk zover en begint de eerste competitiewedstrijd van 2017. In het begin is het van beide kanten zenuwachtig aftasten. Na een blok van de verdediging kan Kim Larissa op de break sturen en is het 0-1. Na 5 minuten spelen krijgt een speelster van St. George een twee minuten straf voor het onreglementair stoppen van een doelpoging. De toegekende strafworp wordt door Kim verzilverd: 0-2. Ondanks dat we in overtal staan weten we in de resterende twee minuten niet te scoren en is het St. George dat via een onderhands schot van nr. 7 wel een doelpunt weet te maken: 1-2. Wanneer beide teams weer compleet zijn, komt Sharon vanaf de middenopbouw omhoog: 1-3. Nr. 6 en nr. 9 trekken de stand echter weer gelijk: 3-3. Ilse verovert met een snelle actie de bal en Larissa mag opnieuw op de break: 3-4. Vlak daarna plukt Ilse vanaf de rechterhoek haar doelpuntje mee: 3-5. Nr. 5 haalt uit vanaf het midden: 4-5. Loraine wordt vrijgespeeld op de linkerhoek: 4-6. Maar daar is nr. 9 weer. 5-6 vanaf de 7-meter en 6-6 vanaf afstand. Loraine neemt de hoek mee en Larissa start naar de lege ruimte: 6-7. Andermaal krijgen we een strafworp tegen. Onze verdediging staat niet goed: 7-7 door nr. 7. Wanneer nr. 6 vanaf het midden weet te scoren, staan we ineens op achterstand: 8-7. Nr. 11 begaat een overtreding en mag naar de bank om 2 minuten na te denken. E.e.a. betekent dat Rianne vanaf 7 meter de kans krijgt om de stand weer in evenwicht te krijgen, maar haar poging belandt jammer genoeg op de paal. En ook nu  blijkt dat we onze overtalsituatie niet kunnen uitbuiten: de stand blijft onveranderd. Wanneer we later met 6 meiden en een 1 keepster staan, is scoren voor ons makkelijker. Maxim stopt een inzet van St. George en speelt de weggestarte Larissa aan: 8-8. Bij de derde penalty die we krijgen, staat Shannen oog in oog met de Spierdijkse keepster: 8-9. Nr. 7 haalt opnieuw onderhands uit: 9-9. Sharon antwoordt met een sprong boven de verdediging en verrast de keepster: 9-10. Deze stand is meteen de ruststand.

Een analyse is gauw gemaakt: we spelen veel te onrustig; staan te walsen over de 9-meter lijn i.p.v. doelgericht in te starten. Kortom we zijn veel te lang aan het breien in het veld. Tel daar het onnodig balverlies bij op, dan is het duidelijk dat er in de tweede helft iets moet gebeuren.

De eerste doelpunten in de 30 minuten die volgen worden gescoord uit een penalty:

10-10   nr. 9 van St. George

10-11   Kim met haar tweede pingel.

Nr. 9 krijgt een tijdstraf. St. George is hier van zo onder de indruk, dat zij vergeten de verdediging neer te zetten. Shannen kaatst de vrije worp vlug met Kim en 10-12 staat op het scorebord. Nr. 10 haalt uit vanaf het midden: 11-12. Shannen onderschept een Spierdijkse aanval en gaat met Larissa op de break, waaruit de laatste weet te scoren: 11-13. Wederom blijkt hoe kwetsbaar onze verdediging is. Opnieuw kan St. George vanaf de opbouw ongestoord Maxim passeren: 12-13. Een schitterende break in drieën (Shannen-Loraine-Rianne) betekent 12-14. Ilse passeert in de rechterhoek haar directe tegenstandster: 12-15. Shannen onderschept de bal en gaat alleen op de Spierdijkse goalie af: 12-16. Noortje start goed door vanaf de rechteropbouw: 12-17. Ineens is daar een voorsprong van 5 doelpunten. Kunnen we dit vasthouden? Een schot vanaf de middenopbouw belandt via de lat en Maxim haar rug onfortuinlijk over de doellijn: 13-17. Nr. 5 maakt vervolgens 14-17. Noortje maakt een onnodige overtreding op de helft van St. George in een poging om de bal te veroveren en mag twee minuten plaats nemen op de bank. Uit deze vrouw-meer-situatie weten de dames in het rood echter niet te scoren. We moeten nog ruim 8 minuten spelen, maar ons spel wordt steeds onrustiger en we leiden continu onnodig balverlies. We willen veel te graag richting het doel en scoren, maar vergeten daarbij met ons koppie te spelen. Shannen blijft gelukkig rustig tijdens een penalty en zet met een schijnbeweging de keepster op het verkeerde been: 14-18. Uit betrouwbare bron verneem ondergetekende dat het even later 14-19 wordt. Maar zelfs een vrouw kan niet altijd twee dingen tegelijk, waardoor de doelpuntenmaakster ontbreekt in mijn schriftje. St. George weet dankbaar gebruik te maken van onze rommelige eindfase en scoort nog driemaal op rij: 15-19, 16-19 en 17-19.

Met heel veel moeite hebben we er een overwinning uitgesleept en staan we nog steeds bovenaan in onze klasse. Jammer genoeg blijkt dat de speelwijze waarop we 2016 zijn geëindigd, wordt voortgezet in 2017.

Er is dus genoeg werk aan de winkel, willen we het individuele niveau van speelsters weer in de lift in krijgen en bovenal het team weer als een soepel draaiende machine in het veld te laten stralen. Het belangrijkste is echter dat de wil er is.

Met deze gedachte in ons achterhoofd hebben we later die dag op verschillende wijzen 2017 ingeluid zoals o.a. het proosten tijdens onze eigen nieuwjaarsreceptie en het deelnemen aan de horeca-estafette met enkel speelsters van St. George.

A.s. zondag 15 januari mogen we in De Weijver optreden tijdens onze thuiswedstrijd tegen CSV. Aanvang: 12.10 uur. En u/jij bent dan van harte welkom!!