Dames 1 – Het loopt “storm” Lacom – 16 oktober 2016

In de week vooraf aan onze laatste wedstrijd buiten van dit jaar krijgen we training van een speciale gasttrainer aangeboden door onze hoofdsponsor. Frank Houter van Stormtraining verzorgt namelijk een heuse bootcamptraining. Deze is deels binnen en deels buiten. Met zijn allen hebben we gebikkeld en ons heerlijk in het zweet gewerkt. Zal het zijn vruchten in onze pot tegen Lacom?

Er is deze zondag weer een grote schare publiek op onze wedstrijd afgekomen. Ook steeds meer mannen in het groen weten hun weg naar het handbalveld te vinden. Super jongens. Vanmiddag tijdens onze derde helft zullen wij jullie weer aanmoedigen!
Al dat publiek ziet dat we het vandaag zonder Anouk en Sharon moeten doen. Gelukkig dat Rosalie ons komt versterken. Shannen zal bovendien testen of zij nog last ondervindt van haar enkelblessure opgeholpen vorige week.

Na enkele doelpuntloze aanvallen van beide zijdes, krijgt Lacom de kans om vanaf de 7 meter het eerste punt op het scorebord te noteren. Onze penaltykiller Maxim kan het schot dit keer niet stoppen: 0-1. Maud onderschept de bal op de helft van Lacom. Via verschillende schijven komt deze uiteindelijk bij Kim terecht, die de keepster kansloos laat: 1-1. Uit een voor haar heel moeilijke (linker)hoek weet Rianne een break niet te verzilveren. Maar ze neemt in de volgende aanval revanche, passeert snel haar directe tegenstandster en het is 2-1. Kim speelt als vanouds Larissa op de break aan: 3-1. Loraine draagt ook haar steentje bij door vanaf de linkerhoek 4-1 te scoren. Noortje krijgt haar 1e gele kaart door te grof te verdedigen. Daarna zijn we om onverklaarbare reden even niet bij de wekker en krijgen 3 doelpunten om onze oren. Het staat weer gelijk: 4-4. Kim kaatst met Larissa: 5-4. Dan krijgen we penalty nr. 2 tegen. Maar Maxim kijkt de bal perfect op de paal, waardoor er niets op het scorebord verandert. Een snelle break van Shannen-Larissa-Shannen betekent dat we 6-4 voor staan. Rianne scoort de 7-4 maar wordt daarbij zo hard ten val gemaakt dat de tijd even stil wordt gezet en ze opgelapt moet worden. Maar Rianne zou Rianne niet zijn als ze daarna onverstoord de wedstrijd weer vervolgt. Opnieuw moeten we een penalty van Lacom incasseren. Nr. 4 schiet deze in: 7-5. Ook Noor kan wat Rianne kan: een break missen en zich in de volgende aanval revancheren: 8-5. Nr. 4 met een onderhandsschot: 8-6. Zij wordt even later door de scheids op geel getrakteerd voor een onreglementaire actie. Break van Lacom: 8-7. Gevolgd door een break met zijn tweeën van Shannen-Larissa: 9-7. Nr. 4 doet het weer onderhands: 9-8. Vlak voor rust maakt Lacom de stand gelijk door vanaf de linkerhoek te scoren: 9-9. Slordig van onze zijde, wetend dat we verschillende keren met 3 doelpunten hebben voorgestaan.
Daarom is het zaak nu even onze rust te pakken, dus gaan we na het fluitsignaal van de scheids met zijn allen naar de kleedkamer. Daar nemen we door wat we moeten doen om het tij te keren. En dat is…

Teruggekomen op het veld ziet ondergetekende dat onze gasttrainer Frank zich ook gepositioneerd heeft langs het handbalveld. Nieuwsgierig geworden naar de verrichtingen van de dames die hij onder handen heeft genomen afgelopen dinsdag.
Larissa en Rianne spelen samen snel de verdediging uit: 10-9. Maar daar is meteen weer antwoord: 10-10. Kim kaatst met Noortje op de middenopbouw: 11-10. Na druk van Larissa op de linkeropbouw gaat de bal meten naar Rianne: 12-10. We krijgen een penalty. Rianne benut dit buitenkansje: 13-10. Vlak daarna krijgt Noortje opnieuw geel en mag ze dus 2 minuten in de dug out plaatsnemen. Nummer 10 scoort vanaf de middenopbouw loepzuiver in de kruising: 13-11. Rianne wordt in volle vaart opnieuw keihard tegen het asfalt getorpedeerd. Dit keer heeft ze zoveel lichamelijk ongemak, dat ze de wedstrijd niet uit zal spelen. Kims poging om de gekregen 7-meterworp te verzilveren, lukt helaas niet. Wanneer Lacom daarna weet te scoren is het bijna weer gelijk: 13-12. Meiden kom op, er moet iets gebeuren! En het begint te “stormen”. Larissa met een schijnbeweging: 14-12. Shannen via een snelle uitval: 15-12. Nr. 4 scoort haar derde onderhandse goal: 15-13. Dezelfde speelster krijgt even later een 2-minuten straf. Ilse gaat voor een hattrick vanuit de rechterhoek: 16-13, 17-13 en 18-13.Nummer 4 krijgt opnieuw een tijdstraf en gaat hierbij “ over de rooie” waardoor haar coach besluit haar verder niet meer te laten spelen. Shannen gaat op de break en wordt hierbij onreglementair gehinderd. De enige die dit niet constateert is de scheids, waardoor we geen recht hebben op een strafworp. Een snelle uitbraak belandt bij Larissa: 19-13. Zij onderschept even later een aanval van Lacom en stuurt Shannen op de break: 20-13. Onze concentratie ebt langzaam weg. Een foute afspeelbal betekent een break van Lacom: 20-14. Noortje krijgt haar tweede tijdstraf, maar de scheids is de weg even kwijt en besluit dat dit haar derde is en geeft rood. Ons protest heeft helaas geen enkele zin. Lacom krijgt bovendien een penalty, maar deze wordt gestopt door Maxim. Uit een break vlak daarna weet de ploeg echter wel te scoren: 20-15. Het spel op het veld wordt steeds onstuimiger en slordiger, waardoor het aan beide kanten een gatenkaas wordt.
21-15 Loraine vanuit de linkerhoek.
21-16 Lacom meteen met een weerwoord.
22-16 Een snelle aanval via Larissa-Maud-Ilse wordt in de rechterhoek afgerond.
23-16 Een break van de buurmeiden van de Hanebalk.
24-16 Loraine wordt goed vrijgespeeld.
24-17 Lacom komt snel uit en geeft ons het nakijken.
24-18 Opnieuw geven wij Lacom een vrije doorloop. Dit is tevens de eindstand.

Onze stormtraining heeft zijn vruchten afgeworpen. Het liep storm met toeschouwers, in het veld kon het af en toe ook stormen en hadden we voor de wind. Op snelheid en power hebben we onze tegenstanders van vandaag uitgespeeld.
En Frank? Frank heeft genoten. Genoten van het voor hem tot nu toe onbekende handbalspel. “Wat is het snel, dynamisch, verassend en effectief. Heel wat anders dan voetbal.”
Ook nieuwsgierig geworden? Kom dan a.s. zondag om 12.00 uur naar De Weijver voor onze eerste zaalwedstrijd van dit seizoen tegen St. George.