Dames 1 kan het hoger?

18 december 2016 – Excelsior

De laatste wedstrijd van 2016 is tegen Excelsior uit Grootebroek . Excelsior is Latijn voor hoger. Dat geldt niet voor onze plaats op de ranglijst. Wij staan op dit moment op de hoogste mogelijke positie in onze klasse en zullen ons uiterste best doen om deze plaats te behouden.

De wedstrijd start voortvarend. Een break in drieën afgesloten door Anouk betekent een 0-1 voorsprong. Kim brengt vanaf de cirkel Ilse in stelling: 0-2. Helaas is onze voorsprong niet voor lang. Te laat verdedigen ; we krijgen een strafworp tegen, die door nr. 10 benut wordt: 1-2. Twee break-outs van Excelsior zorgen er voor dat we ineens met 3-2 achter staan. Wanneer Larissa druk zet op de linkeropbouw en Ilse tegelijkertijd de rechterkant meeneemt, kan Shannen vrijuit uithalen: 3-3. Nr. 7 ha alt uit van de middenopbouw: 4-3. Een break in drieën wordt door Shannen afgerond: 4-4. Nr. 11 haalt onderhands uit vanaf de opbouw: 5-4. Een passeerbeweging van Larissa zorgt ervoor dat de stand weer in evenwicht is: 5-5. Ondanks haar pijnlijke knieën komt Rianne omhoog en scoort: 5-6. Ilse zet weer eens druk zonder bal. Dit keer is het Rianne die kan passeren: 5-7. Wanneer Kim vervolgens tweemaal de keepster van Excelsior vanaf de 7-meter weet te passeren , staan we vier punten voor: 5-9. De linkerhoek wordt niet goed verdedig d : 6-9. Vlak daarna mag nr. 10 weer aanleggen voor een strafworp. Deze keer schiet zij rakelings naast. Goed druk door onze opbouwers met een plotselinge afspeelbal naar Rianne maakt dat de Grootebroekse doelvrouwe opnieuw kansloos is: 6-10. Opnieuw mag Excelsior een 7-meterworp nemen. Nr. 3 schiet de bal echter op de lat. Ondanks dat we in ondertal staan (Larissa zit een 2-minutenstraf uit), weten we via Ilse te scoren: 6-11. Larissa mag het veld weer betreden en scoort meteen vanaf de opbouw: 6-12. Onze verdediging staat niet goed. Opnieuw zijn we te laat en wijst de man in het zwart naar de penaltystreep. Nr. 3 mag het proberen. Haar schot weet Maxim overtuigend te keren evenals de rebound. Klasse Max! Larissa legt haar directe tegenstander in de luren: 6-13. Een foute afspeelbal levert een break tegen op: 7-13. Shannen brengt het verschil weer op 7: 7-14. Anouk begaat in de ogen van een scheids een overtreding die twee minuten waard is en een strafworp voor Excelsior oplevert. Nr. 10 scoort hieruit 8-14. In ondertal weten wij zodanig druk te zetten dat Excelsior aan de noodrem moet trekken. De toegekende penalty wordt door Kim verzilvert en levert een russtand van 8-15 op.

Rust. Tijd voor Gerbe om even de boel te analyseren en on dergete ken de om het energieniveau te upgraden met een dextro .

De start van de tweede helft lijkt wel een kopie van die van vorige week. Binnen no-time krijgen we drie doelpunten om onze oren. Doelpunten die vooral te verwijten zijn aan ons eigen slechte verdedigen en balcontrole: 9-15, 10-15 en 11-15. Ilse zet druk zonder bal , waardoor Rianne haar directe tegenstandster kan passeren: 11-16. De rechterhoek scoort 12-16. Kim begaat een overtreding en mag een twee-minutenstraf uitzi tten. Maud wordt vrijgespeeld op de hoek: 12-17. Excelsior antwoordt middels haar zesde penalty: 13-17. Een mooie actie van de rechteropbouw betekent: 14-17. Achtereenvolgens mogen Noortje (onvoldoende afstand nemen bij een vrije worp) en nr. 11 de wisselspelers voor twee minuten gezelschap houden op de bank. D oor d e overtreding van nr. 11 mag Kim weer vanaf 7-meter uithalen: 14-18. Wanneer wij weer compleet zijn, weet Anouk onze overtalsituatie uit te buiten: 14-19. On dank s onze voorsprong is ons spel de gehele tweede helft erg gehaast. Het lijkt erop dat we in de rust ook de rust in ons spel hebben achtergelaten. (Teveel d extro ?) Nr. 3 scoort van afstand: 15-19. Vlak daarna begaat ze een overtreding en mag voor twee minuten naar de kant. Di t keer is het Larissa die de toegekende strafworp verzilvert: 15-20. De rechterhoek komt opnieuw vrij te staan: 16-20. Shannen krijgt een schot van de linkeropbouw vol in haar gezicht en lijkt voor de rest van de wedstrijd uitgeteld aan de kant te zitten. Ilse scoort prachtig 16-21. Larissa trekt haar passeerbeweging uit de kast: 16-22. Vlak daarna begaat nr. 6 een overtreding, krijgt een tijdstraf en een strafworp tegen. De inzet van Larissa wordt echter gestopt door de Grootebroekse goalie. Onze verdediging laat Maxim in de steek als de opbouw vrij mag uithalen: 17-22. Nr. 3 scoort vanuit een vrije worp: 18-22. Larissa torent boven de verdediging uit: 18-23. Een break waarbij Noortje als bliksemafleider functioneert, wordt door Ilse afgerond: 18-24. Nr. 10 scoort vanaf de opbouw: 19-24. Vlak daarna mag ze, na een overtreding van Noortje (twee minuten tijdstraf) vanaf 7-meter scoren: 20-24. Een aanval later staat ze opnieuw oog-in-oog met Maxim. Dit keer belandt de baal echter op de paal. We zijn nog steeds in ondertal, maar in plaats van met het koppie te spelen, worden we onrustig en gooien enkele keren de bal “zomaar”op doel. Onze voorsprong slinkt na drie punten als vanaf de opbouw Maxim wordt gepasseerd: 21-24. Larissa kopieert dit doelpunt aan de andere kant: 21-25. Opnieuw wordt er van afstand gescoord: 22-25. Shannen, die van de “blessureboeg” welke naast haar bestaat uit Kim en Rianne , de meest fitte is, mag onze laatste strafworp nemen: 22-26. Ilse zet vanaf de rechterhoek de eindstand van 22-27 op het scorebord. Ook deze laatste wedstrijd van het jaar hebben we in winst weten om te zetten. Maar… de eerste helft was overduidelijk voor ons met 8-15. De tweede helft was Excelsior sterker: 14-12. Een tweede helft waar in we erg slordig en onrustig waren ; zowel verdedigend als aanvallend. We zijn nu weliswaar herfst/ bijna-winterkampioen , maar wanneer wij blijven spelen zoals we nu doen, ben ik bang dat dit ons punten gaat kosten en we aan het einde van de zaalcompeti tie met lege handen staan. (Tenzij natuurlijk de concurrentie verzaakt aan te haken.) We weten dus wat ons te doen staat in het nieuwe jaar!