Dames 1 – Een off-day in de regen!

A&O 2 oktober  2016

smiley_regen

Tijdens onze rit naar Alkmaar is het al duidelijk. We houden het vandaag niet droog. De regen komt met bakken uit de lucht. Bepaald geen weer voor het spel dat wij het liefst spelen: snel spel.

Bij aanvang van onze wedstrijd is het droog. Maar voor hoe lang? Het ziet er immers dreigend uit. Vol goede moed beginnen we de strijd tegen A&O. De eerste aanvallen is het over en weer aftasten. Het eerste punt van de wedstrijd is echter voor ons. Een snelle uitbraak over verschillende schijven wordt door Shannen afgerond: 0-1. Het antwoord van A&O volgt snel. De cirkelloopster wordt vrijgespeeld en zij faalt niet: 1-1. Wanneer onze aanval onreglementair wordt gestopt, krijgt Larissa een kans vanaf de 7-meter om te scoren. Haar bal belandt echter keihard op de paal. Anouk is alert op de terugspringende bal en zet Larissa weer in scoringspositie. Deze keer is het wel raak: 1-2. Opnieuw staat de cirkelloop helemaal vrij: 2-2. Een goed genomen vrije worp op de helft van A&O wordt door Sharon verzilverd: 2-3. Daarna is het 3 maal A&O via de cirkelloopster: 3-3, 4-4 en 5-3. (Onze verdediging trapt iedere keer weer in het Alkmaarse trucje.) Noortje kaatst vanaf de 6-meter de bal met Larissa en de laatste haalt uit vanaf de opbouw: 5-4. Een vrije worp genomen in drieën zorgt dat het verschil weer 2 punten wordt: 6-4. Dat wij ook drie keer op rij kunnen scoren laten we daarna zien: Sharon passeert de verdediging door omhoog te komen: 6-5. Rianne start goed door: 6-6. Noortje heeft goed naar Sharon gekeken en springt vanaf de middenopbouw ook omhoog: 6-7. Wanneer Larissa op de break gaat, gaan we er vanuit dat ze onze voorsprong nog verder zal vergroten. Maar haar niet overtuigende schot wordt gekeerd door de keepster. Nr. 6 mag een penalty nemen en laat Maxim kansloos: 7-7. Larissa probeert het nogmaals op de break en is dit keer wel succesvol: 7-8. Opnieuw komt de cirkelloopster vrij: 8-8. De volgende aanval van A&O verdedigen we iets te fel, wat Noortje een gele kaart oplevert en waardoor we een strafworp tegen krijgen. Dit keer scoort nr. 19. Noortje mag even later twee minuten plaats nemen op de bank. We weten uit de ondertal-situatie toch te scoren. We krijgen een vrije worp en Ilse komt als een duveltje uit een doosje plots vrij te staan voor de keepster: 9-9. Shannen gaat op de break en scoort uit loop ons 10e doelpunt. Nummer 2 trekt de stand weer gelijk door vanaf de linkerkant Maxim in de korte hoek te passeren: 10-10. Snel opbrengen van de bal door Ilse-Shannen-Ilse en Shannen zorgt dat we 10-11 voor staan. De volgende keer (break) dat Shannen oog in oog staat met de keepster verzilvert ze de opgelegde kans niet. Het laatste doelpunt van de 1e helft is voor A&O middels een benutte penalty door nr. 19. Op mijn blaadje staat het daardoor 11-11. Maar een blik op het scorebord en  navraag bij de scheidsrechter vertelt me echter dat we gaan met rusten met een stand van 10-12.

In de rust wordt aangegeven dat wij van A&O kunnen winnen, wanneer wij hun “cirkelspel” uitschakelen, onze aanvallen goed opzetten en de bal over korte afstanden spelen. De regen die tijdens de eerste helft is gevallen, heeft immers duidelijk invloed gehad op ons spel.

Nog voordat de tweede helft begint komt er ineens een stortvloed aan regen van boven. De scheids besluit daarom terecht om nog even te wachten met handballen. Wanneer het “ietsje” minder wordt, moeten we toch echt aan de bak. En het wordt een tweede helft waar ondergetekende eigenlijk niet over wil schrijven. Binnen no-time staan we weer achter: 2 maal vanaf de cirkel (!) en 1 maal door snel spel na balverlies van onze kant: 13-12.

De bal is spekglad en het overspelen en vangen gaat erg moeilijk. Door onze drive om te snel richting het doel van A&O te gaan en niet gecontroleerd over te spelen, verliezen we verschillende keren de bal. Gelukkig kan A&O hiervan niet profiteren. Maar ook wij benutten de kansen die we creëren niet. Een bloemlezing:

Noortje speelt subliem Kim aan op de cirkel, maar haar schot komt keihard op de paal. Ook een break van Larissa belandt op de paal; de rebound weten we niet te verzilveren mede gehinderd door een speelster die midden in de cirkel staat. De scheids ziet dit door de regen blijkbaar niet, want een strafworp blijft achterwege. Gerbe krijgt voor aanhoudend mopperen op de leiding geel. Rianne speelt zichzelf geheel vrij, maar mist voor open doel. Even later probeert ze het opnieuw, maar ook deze poging mislukt. Noortje staat vrij in de rechterhoek, maar krijgt de natte bal niet onder controle. Kim draait zich vanuit een vrije worp om en raakt opnieuw de paal. De tweede helft is inmiddels 15 minuten oud en we hebben de Alkmaarse keepster nog niet weten te passeren!!

Nr. 6 start vanaf de rechteropbouw in en haalt uit: 14-12. Sharon komt omhoog vanaf de middenopbouw en haar bal gaat op de ….. paal. Onze verdediging stapt niet uit als nr. 14 instart en kan scoren: 15-12. Anouk mag even later ook een gele kaart in ontvangst nemen. Het 16e doelpunt van A&O is een kopie van het 14e doelpunt. We kijken tegen een 16-12 achterstand aan. Rianne probeert de achterstand te verkleinen en torent hoog boven de Alkmaarse verdediging. Haar schot gaat helaas naast. Het zal toch niet dat we deze tweede helft doelpuntloos blijven? Gelukkig laten we even later zien dat we toch kunnen scoren. Na 27 minuten en 18 seconden (!) start Shannen door op de linkeropbouw en is het 16-13. Een minuut voor tijd is het Larissa die de eindstand op 16-14.

Wat een teleurstellende wedstrijd. We speelden veel te gehaast waardoor we geen grip op de bal en het aanvalspatroon van de tegenstander kregen. Ook vanaf de kant is er niet ingegrepen om ons spel een andere wending te geven. Maar we zijn met zijn allen weer een ervaring rijker en kunnen alleen maar leren van hetgeen vandaag is gebeurd. Ons team heeft veel potentie en kan heel goed spelen. Het is alleen zaak om dit nu eens 60 minuten lang te laten zien. Misschien volgende week? We spelen dan opnieuw een uitwedstrijd. Dit keer moeten we naar Castricum om aan te treden tegen CSV. Aanvang 13.25 uur op sportpark Wouterland. We hopen dan op mooi weer en zien u graag langs de lijn.

Moeders M&M en de supporterschare van Sharon en Anouk: bedankt dat jullie ons vandaag gesteund hebben!